Piszesz bloga lub zamierzasz zacząć blogowanie, ale nie wiesz od czego zacząć? Bez względu na to, czy tworzysz dla przyjemności czy dla pieniędzy, najprawdopodobniej Twoim celem jest dotarcie do jak największej liczby czytelników i doprowadzenie ich do czytelniczego katharsis. OK, może trochę przesadziłam, ale zapewne chcesz, aby ludzie chętnie i regularnie czytywali Twoje artykuły na blogu. Właśnie dlatego warto pamiętać o kilku zasadach, które sprawią, że Twoje teksty będą działać tak, jak tego oczekujesz.

Dlaczego blogowanie jest bardzo popularne

No właśnie. Zacznijmy od początku. Zastanawiałaś(-eś) się kiedyś nad fenomenem blogowania? Wszakże obecnie, gdzie nie spojrzysz, znajdziesz blogerów i samych znawców tematu. Blogowanie jest bardzo popularne, ponieważ Internet daje nam szereg możliwości, których częstokroć nie możemy realizować w normalnym życiu. Dziś każdy może być specem w danym temacie i nikt nie weryfikuje jego wiedzy.

O ile pisać każdy może, to nie jestem przekonana czy każdy powinien, ponieważ morze ekspertów zbyt często przechyla czarę goryczy, gdy okazuje się, że niektóre teksty nie tylko są o niczym lub merytorycznie do bani, ale na dodatek napisane polszczyzną w stylu sławnego „ja być Kali”. Drugi rodzaj dramatopisarzy, których znajdziemy wśród współczesnych blogerów to sztuczne firmowe twory, których głównym zadaniem jest wchłanianie SEO papki pod pozycjonowanie, a przy okazji udawanie eksperta.

Przesadzam? Może. Z pewnością w Internecie znajdziesz świetne blogi i te słabsze (zupełnie jak z książkami, czasopismami czy filmami). Tak czy inaczej popularność blogów bierze się z ich dostępności i możliwości realizacji pisarskich pasji oraz potrzeby dzielenia się wiedzą na jakiś temat. To także dobre narzędzie do pozycjonowania strony www z pomocą wartościowych treści. Z drugiej strony, blogi pozwalają nam nie tylko „podglądać” blogerów na płaszczyźnie, którą nam udostępnią, ale także czerpać z nich konkretne informacje. Właśnie dlatego warstwa merytoryczna nie pozostaje bez znaczenia.

Jak pisać bloga?

Zacznę od banału – pisz o tym, na czym się znasz 😉 Nie wymyślaj tematów z kosmosu, bo na dłuższą metę może Ci się to nie udać. Jeśli wybierasz bloga osobistego – pisz prosto z serca to, co czujesz. Dzielenie się doświadczeniami – dobrymi i tymi gorszymi – może być bezcenne dla kogoś po drugiej stronie ekranu. Taki rodzaj blogowania ma w sobie szczególną wartość, której nie da przełożyć się na zysk materialny, jednakże jeśli masz swój styl i poruszana przez Ciebie tematyka poruszy innych, szybko będziesz o tym wiedzieć. Powiedzą Ci o tym statystyki, ale także narzędzia, o których warto pamiętać:

  • włącz pod swoimi tekstami możliwość komentowania – to najlepszy sposób, aby sprawdzić, co o Twoich tekstach myślą czytelnicy i na tej podstawie pracować nad ewentualnymi zmianami,
  • połącz swoją stronę z mediami społecznościowymi i zadbaj o to, by pod artykułem zaistniały odnośniki do polubienia i udostępniania (to także pomoże Ci w prowadzeniu swoich profili na Facebooku, Instagramie, YouTubie i w innych social mediach),
  • nie bagatelizuj statystyk. Google Analytics to kopalnia wiedzy o Twoich odbiorcach, z której możesz czerpać do woli zupełnie za darmo,
  • zadbaj o przyjazny i intuicyjny wygląd Twojego bloga,
  • pisz o tym, czego ludzie szukają. Możesz korzystać z narzędzi do szukania tematów i fraz kluczowych (np. Answer the public). O tym jak ważny jest content przeczytaj tutaj,
  • wykorzystuj frazy kluczowe, szczególnie, jeśli piszesz bloga firmowego. Dzięki temu zwiększysz efektywny ruch na www,
  • pisz swobodnie, ale poprawnie językowo. Pamiętaj, kto jest Twoim odbiorcą i swój styl wypowiedzi dostosuj do potencjalnego czytelnika,
  • nigdy nie kopiuj! Dlaczego unikalne teksty są tak ważne przeczytasz tutaj.

Jak znaleźć dobrego copywritera?

Jeśli czujesz bakcyla pisarskiego, masz dryg copywriterski i tzw. lekkie pióro, wówczas ten akapit Cię nie dotyczy. Jeśli jednak jesteś przedsiębiorcą i chcesz mieć profesjonalnego bloga firmowego, który będzie i merytoryczny i ciekawy i na dodatek poprawi Ci pozycjonowanie – prawdopodobnie potrzebujesz doświadczonego copywritera. Oczywiście możesz go szukać na portalach, gdzie ceny tekstów są bardzo niskie (i najczęściej wprost proporcjonalne do ich jakości), albo wybierz kogoś, kto:

  • posiada portfolio – najlepiej z Twojej dziedziny (nie zawsze będzie to warunek konieczny. Sama zgłębiłam tajniki kilku nieznanych mi branż pisząc artykuły blogowe i wiem, że opierając się na solidnym researchu można pisać wartościowe treści),
  • posiada wykształcenie polonistyczne, które zapewni stylistyczną, ortograficzną i interpunkcyjną poprawność,
  • posiada wykształcenie lub/i doświadczenie z zakresu marketingu – to z całą pewnością konieczne jest do pisania skutecznych tekstów SEO, które będą pozycjonować Twoją www (więcej przeczytasz także tutaj).

Oczywiście zdarzają się samorodne talenty pisarskie, które bez zaplecza, za pomocą instynktu tworzą dobre teksty za uczciwe pieniądze, ale przynajmniej portfolio pozwoli Ci ocenić styl i umiejętności potencjalnego kandydata na Twojego copywritera.

Ile kosztuje artykuł na bloga?

Ceny artykułów na bloga firmowego są bardzo zróżnicowane i zależą m.in. od:

  • doświadczenia copywritera,
  • trudności tematu i konieczności researchu,
  • poziomu artykułu (inaczej wyceniony będzie luźny tekst lifestylowy, inaczej merytoryczne opracowanie),
  • zakresu współpracy (jeśli myślisz o stałej współpracy np. 4 artykułów miesięcznie, znacznie łatwiej będzie Ci negocjować dobrą cenę),
  • usług dodatkowych, np. raportu unikalności tekstu,
  • długości tekstu (rzecz jasna; o optymalnej długości tekstu pisałam tutaj).

Artykuły na bloga wyceniane są zazwyczaj od ilości znaków choć niektórzy copywriterzy sprzedają je na sztuki, albo w paczkach (taki dyskont tekstowy – nie w moim typie). Ja preferuję jasne rozliczenie za 1000 zzs i w zależności od rodzaju i trudności tekstu cena artykułu na bloga zaczynać się będzie już od 35 zł netto/1000 zzs. Zainteresowana(-y)? Zapytaj o swoją wycenę.