Oczywiście na temat priorytetowego znaczenia długości możemy długo dyskutować i zasadniczo to nie długość jest kluczowa, a JAKOŚĆ 😉 W tym zakresie każdy ma swoje ulubione parametry, ale jedno jest pewne – trzeba tak pisać, aby inni chcieli Cię czytać [tak, tak – wstęp był o pisaniu ;-)].

Ile znaków powinien liczyć wpis blogowy

Teraz Cię zaskoczę i być może zaraz podważę nieco swój autorytet, ale gdy piszę teksty na swoje blogi, to… szczerze mówiąc nigdy ich nie mierzę, nie liczę znaków, a nawet nie piszę w Wordzie, tylko od razu w edytorze WordPressa. Pisze tyle, ile mam do powiedzenia na dany temat, albo zwyczajnie tyle, na ile czasu starczy mi pomiędzy innymi aktywnościami.

W Internecie znajdziesz wiele wpisów i porad na temat długości wpisów blogowych i z pewnością warto je wziąć pod uwagę, ale licz się też z różnorodnością tematyki blogów oraz upodobań odbiorców (powiedzmy sobie szczerze, że niektóre grupy docelowe zwyczajnie nie lubią czytać, zatem nie pisz im elaboratów na kilkanaście tysięcy znaków).

Mistrz blogowania

Jeśli piszesz sam/a, pisz ile Ci serce podpowiada. Sądzę, że tą zasadą powinni kierować się przede wszystkim blogerzy, którzy piszą dla samego pisania, zatem mają coś do przekazania światu. Tu na pierwszym miejscu musi być Twoje serce i blog ma być TWÓJ, więc nie myśl za dużo o słusznych parametrach, tylko pisz i pisz i pisz.

OK, jest parę zasad, które możesz wcielić w swoje pisanie:

  • pisz konkretnie, unikaj chaosu i skakania z tematu na temat
  • pamiętasz ze szkoły: „wstęp, rozwiniecie, zakończenie”? Ten schemat nadal działa, nawet na blogach. Klamra sprawi, że tekst będzie stanowić całość. Będzie „jakiś” i „o czymś”. Uważaj, aby nie był o wszystkim i niczym jednocześnie
  • używaj języka potencjalnych odbiorców, zatem pisz fachowo do fachowców i prosto do laików
  • korzystaj z nagłówków. Śródtytuły nie tylko pomogą Ci pozycjonować bloga (szczególnie jeśli użyjesz w nich słów kluczowych), ale także pomogą czytelnikowi szybko ogarnąć całość wzrokiem i ocenić czy warto go czytać. Poza tym nagłówki fajnie porządkują tekst i lepiej się go czyta
  • oczywiście nie zapominaj o używaniu w swoich tekstach słów kluczowych. Twój blog, to Twój najcenniejszy content.

Jak prowadzić bloga firmowego

Nieco inaczej trzeba spojrzeć na blogi firmowe, które prowadzone są dla poprawienia pozycjonowania, jako wartościowy kontent, blogi eksperckie i miejsce na dodatkową promocję produktów i usług firmy. Jeśli zlecasz teksty i przeliczasz je na swoje koszty, wybierz krótsze formy. Oczywiście nie zawsze i nie w każdej branży będzie działać ta zasada, ale najczęściej klienci, którzy trafią na bloga Twojej firmy, zatrzymają się tam na chwilę, bo wszyscy gdzieś pędzą. Takie czasy.

Poza długością tekstu oczywiście kieruj się również zasadami w poprzedniego akapitu, a zatem zadbaj, aby teksty były na temat i z sensem, podzielone śródtytułami, zdrowo naszpikowane słowami kluczowymi i ciekawe dla Twoich klientów. Oczywiście muszą być poprawne językowo, ale ten temat nie wymaga chyba przypomnienia 😉

Optymalna długość wpisu blogowego

Mamy już jasność, że nie ma idealnej i uniwersalnej długości wpisu blogowego, tak? Ja przyjmuję (i tak doradzam moim klientom), że 3000-3500 znaków ze spacjami (zzs), co stanowi około 450-500 słów, to absolutne minimum. Krótszy tekst będzie wyglądał jak post, a nie wpis blogowy. Oczywiście zawsze rozumiem argument kosztowy, ale trzeba też myśleć rozsądnie. Jeśli nie masz lekkiego pióra, budżet na marketing masz mocno ograniczony, a zależy Ci na pisaniu bloga firmowego, to lepiej napisać mniej tekstów, ale w tej długości, którą tu sugeruję.

Optymalna długość tekstu, który czyta się z przyjemnością to według mnie około 5000-6000 zzs (ok. 700-900 słów). Żeby pisać teksty nie należące do najkrótszych, musisz mieć pewność, że Twój potencjalny czytelnik ma czas na czytanie i lubi czytać. Myślisz, że to banał? Pewnie tak, ale to najczęściej te oczywiste oczywistości okazują się kluczowe 😉

Jeszcze dłuższe teksty są jak najbardziej wskazane dla fachowych wpisów eksperckich i poradnikowych. Jeśli dany temat wymaga rozwinięcia, wówczas nie możesz się ograniczać. Oczywiście możesz przemyśleć także podzielnie jednego dużego wpisu na kilka części. Możesz zresztą w ten sposób zaprosić do siebie ponownie także nowych odbiorców (taki haczyk).

Co z tym tekstem?

Skoro czytasz ten wpis, zapewne zabierasz się za swojego lub firmowego bloga. Z tym, że blogi są istotne dla firm z puntu widzenia pozycjonowania nie ma co dyskutować. Pamiętaj też, że blog firmowy poprawia także wizerunek firmy. Prowadząc sensownego bloga dbasz zatem także o swój PR. Poza tym wpisy blogowe mogą być świetnym pretekstem do postów w mediach społecznościowych, a także działać jak darmowa reklama, jeśli użytkownicy sieci będą je sobie udostępniać i podawać dalej. Czy zatem warto blogować? Pewnie, że warto!

Copywriter pilnie poszukiwany

Jeśli potrzebujesz wsparcia w pisaniu, zlec do specjaliście. Na mojej stronie możesz kupić online tekst i długości 1800 zzs (lub wielokrotność) TUTAJ. Jeśli chcesz najpierw porozmawiać o szczegółach i pomysłach na Twojego bloga – napisz do mnie WIADOMOŚĆ.

I teraz ciekawostka: ten wpis liczy 5247 zzs (804 słowa).