fbpx

Plan marketingowy

Po co komu plan marketingowy?

Działasz po omacku czy skrupulatnie planujesz? Oczywiście można iść na żywioł i zobaczyć co się wydarzy, żyć tu i teraz, licząc, że jakoś to będzie. Tylko czy tędy droga? Nie w biznesie! Jeśli prowadzisz firmę, wiesz doskonale, że trzeba mieć konkretny plan działania, aby sukcesywnie rozwijać interes. Dotyczy to także sfery marketingu i reklamy. Aby widzieć efekty promocji firmy, nie sposób z powodzeniem działać bez porządnego planu marketingowego.

Zdejmij sobie marketing z głowy

Nie wszystko musisz robić sam. Co więcej – nawet nie powinieneś próbować. Daj sobie pomóc i zdejmij sobie marketing z głowy! Dobrze napisany plan marketingowy to dobry początek współpracy. Sam zdecydujesz czy przedstawione pomysły i propozycje Ci odpowiadają i czy chcesz je wdrożyć w życie. Wreszcie to Ty decydujesz czy plan marketingowy przygotowany dla Twojej firmy będziesz realizował sam, czy z moją pomocą. Dostaniesz do ręki gotowy zestaw rozwiązań i propozycji działania w zakresie reklamy i promocji Twojej firmy.

Jak wygląda plan marketingowy

Plan marketingowy jest obszernym dokumentem, zawierającym przykładowo takie rozdziały jak:

Wprowadzenie
Analiza sytuacji
A/ Sytuacja wyjściowa
B/ Analiza SWOT
C/ Analiza konkurencji
D/ Badania GUS, CBOS lub inne (jeśli są dostępne)
E/ Badania marketingowe
F/ Badanie SEO strony internetowej
Strategia marketingowa
A/ Główne cele marketingowe
B/ Strategia produktu
C/ Strategia ceny
D/ Strategia promocji
Podsumowanie

W zależności od firmy, niniejszy plan może się różnić. Ponadto może być także wzbogacony o media plan.

Dlaczego trzeba mieć plan marketingowy

Prowadząc na co dzień działania marketingowe przedsiębiorstwa, można odnieść wrażenie, że na bieżąco panuje się nad promocją firmy i to w zupełności wystarczy. Otóż działając w ten sposób łatwo przeoczyć błędy w prowadzonych dotąd kampaniach lub przegapić nowe możliwości reklamowe. Plan marketingowy porządkuje działania marketingowe, analizuje dotychczasowe realizacje i planuje przyszłe kampanie tak, aby przyniosły jak najlepszy efekt. Taki dokument należy robić raz lub dwa razy w roku, aby mieć pełny ogląd sytuacji marketingowej swojej firmy i lepiej inwestować pieniądze w tym obszarze.