Na temat content marketingu mówi się coraz więcej, wskazując go, jako jedną z najważniejszych obecnie gałęzi marketingu. Dlaczego tak jest i czemu odpowiednia strategia content marketingowa jest tak ważna?

Nowoczesny marketing: content is king

Zacznijmy od początku. Czym właściwie jest magiczny content marketing, czyli marketing treści? W niekwestionowanej biblii klasycznego marketingu (tak, tak – chodzi o „Marketing” Philipa Kotlera) na próżno szukać informacji o strategii content marketingowej. Dopiero w „Marketingu 4.0” guru marketingu pisze o marketingu treści, który wzbudza ciekawość klientów. Definiuje go, jako tworzenie i dystrybucję treści, kierowanych do naszej grupy docelowej, które staną się przyczynkiem do dalszej komunikacji. Jasne, że firmie zawsze będzie zależeć finalnie na sprzedaży, ale to właśnie trafne rozpoznawanie potrzeb klientów (pamiętajmy, że marketing od dawna nie służy już stwarzaniu potrzeb klienta, a na właściwym ich rozpoznaniu!) pozwoli na inicjowanie dyskusji, budowanie zaangażowania i przywiązania do marki, a zatem lojalności, która ma zaowocować sprzedażą (być może nawet wielokrotną).

Innymi słowy, to właśnie marketing treści (content marketing) staje się wiodącą tendencją pozyskiwania potencjalnych klientów, a budowanie strategii content marketingowej wydaje się kluczowe w prowadzeniu skutecznych działań marketingowych i e commerce. Dobry content jest w zasadzie podstawą każdej strony internetowej i z jego pomocą możesz skutecznie pozycjonować Twoją www w wynikach wyszukiwania Google, a tym samym osiągać realne korzyści.

Strategia content marketingowa

Idąc za Kotlerem, strategia content marketingowa dzieli się na 8 etapów. Wprawdzie content marketing cały czas ewoluuje, ale jeśli zaczynasz swoją przygodę z content marketingiem, warto uporządkować sobie poszczególne działania, które jeszcze przed Tobą:

  1. OKREŚL CEL (zastanów się co chcesz osiągnąć poprzez działania content marketingowe).
  2. GRUPA DOCELOWA (określ jak najbardziej precyzyjnie kto dokładnie jest Twoim odbiorcą i potencjalnym klientem. To nie koniec. Ustal czego ta grupa potrzebuje, jakie zadaje pytania, odkryj jej lęki i pragnienia).
  3. POMYSŁ NA CONTENT (wiedząc to, co zostało ustalone w dwóch pierwszych punktach, ustal tematykę, która będzie najbardziej odpowiednia. Wstępnie zaplanuj działania, choćby poprzez stworzenie listy kluczowych tematów).
  4. TWORZENIE TREŚCI, PISANIE TEKSTÓW I COPYWRITING (zdecyduj czy piszesz sam, czy wybierasz współpracę z profesjonalnym copywriterem lub agencją. Ustal harmonogram działań).
  5. DYSTRYBUCJA TREŚCI I DOBÓR KANAŁÓW (zdecyduj gdzie będziesz publikować. Do wyboru masz własne kanały oraz zewnętrzne. Treści możesz bowiem umieszczać na swojej stronie internetowej, np. wrzucać na bloga czy tworzyć porządne opisy produktów i usług. Kolejno możesz działać w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, YouTube i inne. Wreszcie dobrym rozwiązaniem są teksty zapleczowe na innych stronach i artykuły sponsorowane).
  6. KOMUNIKACJA Z POTENCJALNYMI KLIENTAMI (wzbudzaj dyskusje, zbieraj komentarze dla artykułów z Twojego bloga, aktywnie działaj w mediach społecznościowych).
  7. ANALIZA SKUTECZNOŚCI (badaj co daje Ci content marketing. Analizuj ruch na stronie i w poszczególnych kanałach social media. Dzięki temu zobaczysz co działa, a gdzie strategia content marketingowa musi zostać zmodyfikowana).
  8. CONTENT MARKETING NA MEDAL (dzięki analizie możesz wciąż udoskonalać swoje działania związane z marketingiem treści, aby jeszcze bardziej skutecznie docierać do swojej grupy docelowej).

Tajemnice skuteczności content marketingu

To, co masz na swojej stronie internetowej jest kluczowe dla Twojego content marketingu i działań marketingowych w ogóle. Prowadząc firmowego bloga możesz wzbudzić uwagę klienta z pomocą artykułów, które odpowiadają na jego pytania. To właśnie dlatego, często tytuły wpisów blogowych zakończone są pytajnikiem. Konkretne zapytania doskonale pozycjonują strony www, dlatego temat, na jaki napisany jest artykuł ma niebagatelne znaczenie. Tym samym pomagasz swojej stronie internetowej znaleźć się w top 10 wyszukiwań Google, dbając jednocześnie o content marketing.

Content marketing, a teksty SEO – czyli krótko o dystrybucji treści

Content marketing jest nierozerwalnie związany z działaniami SEO poprzez publikację na stronie tekstów zawierających odpowiednią liczbę słów kluczowych. Zadbaj, aby Twoje opisy produktów i usług były odpowiednio naszpikowane frazami, które będą pozycjonować Twoją www. Oczywiście zapomnij o tekstach w stylu „ja być Kali”. Teksty muszą owszem na siebie pracować, ale muszą być przede wszystkim czytelne, a zatem poprawne językowo i stylistycznie. Twoje opisy muszą być także nośnikiem informacji, aby z ich pomocą potencjalni klienci nie tylko otrzymali odpowiedzi na swoje wątpliwości, ale także ostatecznie zobaczyli korzyści płynące z Twojej oferty. Z pomocą przychodzą artykuły na zadany temat, które możesz wrzucać na firmowego bloga. Powiedzmy sobie szczerze, że w samych opisach produktów nie zawrzesz wszystkiego, co chce wiedzieć klient i co realnie pomoże Ci w sprzedaży i pozycjonowaniu www.

Marketing treści to jednak nie tylko teksty SEO. Najważniejsze w tym rodzaju działań marketingowych jest tworzenie tekstów, które będą na tyle interesujące, że pomogą Ci stworzyć nową więź komunikacyjną z potencjalnymi klientami. To nie znaczy, że artykuły będą pożyteczne tylko dla odbiorców. Odpowiadając na ich pytania będziesz budować ich lojalność względem Twojej marki, stawiasz się w roli eksperta i nienachalnie prezentujesz swoją ofertę produktów i usług. Content marketing jest zatem zupełnie nowym sposobem prowadzenia działań marketingowych i sprzedaży produktów w taki sposób, że klient nie wie od razu, że ma do czynienia z nowego typu reklamą. Doskonale w tej roli spełnia się blog pełen artykułów poradnikowych, które rozwieją rozterki odbiorców. To właśnie jest content marketing.

Dystrybucja treści i social media

Swoje artykuły możesz promować dodatkowo w mediach społecznościowych, na swoich kanałach, albo na zewnętrznych stronach. Dzięki temu poszerzysz krąg obiorców i czytelników, a zatem dotrzesz do większej ilości potencjalnych klientów. Social media wykorzystują hashtagi, jako frazy kluczowe, zatem nie zapomnij w swoich wpisach dodać odpowiednich słów poprzedzonych kratką #. Jeśli wspomniane działania mają wspierać Twój content marketing, zadbaj również w postach o odpowiednią tematykę i wartościowe treści, które będą przydatne dla Twoich odbiorców i obserwujących. Oczywiście po odpowiedniej zachęcie fani z pewnością odwiedzą Twoją stronę i poznają korzyści, płynące z Twojego produktu i usługi, a Tobie pomogą dotrzeć do celu i przyczynią się do wzrostu sprzedaży. Aż chce się powiedzieć: content marketing is king! 🙂

Copywriting, a content marketing

Pamiętasz listę 8 punktów w budowaniu strategii content marketingu? Na czwartym miejscu znalazło się tworzenie treści. To one grają przecież pierwsze skrzypce w Twoim planie działań, zatem warto się tu na chwile zatrzymać. Po wyborze odpowiedniej tematyki, teksty możesz pisać samodzielnie dbając o poprawność merytoryczną, stylistyczna i wartość SEO. W Internecie znajdziesz zresztą całą masę poradników, które wskażą Ci najważniejsze aspekty budowania contentu i skutecznego pisania. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje artykuły faktycznie będą działać, najlepiej zlecić to zadanie profesjonalnemu copywriterowi, który wie doskonale jak wybrać tytuły i nagłówki oraz płynnie umieścić w tekście słowa kluczowe.

Content marketing – współpraca z copywriterem

Jeśli swoje treści chcesz oddać w dobre ręce, zapraszam do współpracy. Jako polonistka i marketerka doskonale wiem jak pisać, aby dystrybucja treści nie szła na marne, a Twój content marketing przynosił Ci oczekiwane korzyści.