Wiesz, że content ma kluczowe znaczenie we współczesnym marketingu online, ale nie wiesz gdzie znaleźć dobrego copywritera? A może zdarzyło Ci się już kupić słabe teksty, które nadawały się do kosza? Dziś podpowiem jak znaleźć dobrego copywritera.
Dobry tekst, to unikalny tekst
Google od lat pracuje nad tym, aby wyniki wyszukiwania były jak najlepsze i wskazywały na wartościowe treści. Nic zatem dziwnego w tym, że właśnie takie teksty, są nagradzane wysokimi wynikami wyszukiwania. Marketing przestał już pobudzać potrzeby klientów, a wręcz zmuszony został do odpowiadania na prawdziwe pytania konsumenta. Właśnie dlatego tak popularne stały się firmowe blogi, ponieważ niejako pozwalają one upiec kilka pieczeni na jednym ogniu, a zatem:
- pozycjonują stronę www,
- pozwalają na umieszczanie na stronie internetowej wartościowych treści poszukiwanych przez potencjalnych klientów,
- pomagają budować zaufanie i lojalność klientów,
- odpowiadają na pytania i potrzeby potencjalnych klientów,
- pozwalają w nienachalny sposób wplatać w treści słowa kluczowe i publikować teksty SEO,
- budują pozycję firmy i stawiają Cię w roli eksperta.
Jeśli do tej pory w Twojej głowie było jeszcze miejsce na wątpliwości odnośnie potrzeby prowadzenia firmowego bloga, albo brakowało Ci wiary w to, że wartościowe treści i unikalne teksty są Ci potrzebne, to chyba teraz masz już pewność, że dobry content na stronie firmowej to absolutna podstawa. Jak zatem go tworzyć?
Skąd wziąć unikalny tekst?
Oczywiście możesz je samodzielnie pisać, dbając o jakość i zasady SEO:
ZASADA NR 1 – UNIKALNOŚĆ TEKSTU:
Nigdy, przenigdy nie kopiuj treści i dbaj o to, aby inni nie kopiowali tekstów z Twojej strony, ponieważ jest to zabójstwo dla pozycjonowania www. Każdy tekst pisz samodzielnie od początku do końca, bo tekst musi być unikalny, aby działał.
ZASADA NR 2 – POPRAWNA POLSZCZYZNA:
Zaufaj mi – tu nie wystarczy tzw. „lekkie pióro”. Tekst na www musi być poprawny stylistycznie, ortograficznie i interpunkcyjnie. Błędy podważają autorytet firmy.
ZASADA NR 3 – TEKSTY SEO:
Dbaj o zawartość fraz kluczowych, ale nie szpikuj nimi tekstu w sposób nienaturalny. Nie może też być mowy o zgodzie na błędy (np. w odmianie słów), byle słowo kluczowe znalazło się w tekście.
ZASADA NR 4 – STOSUJ NAGŁÓWKI:
W nagłówkach możesz także używać fraz kluczowych, co pomoże w pozycjonowaniu tekstu. Poza tym śródtytuły świetnie porządkują tekst i ułatwiają czytanie.
ZASADA NR 5 – PISZ JĘZYKIEM KLIENTA:
Nie udawaj prawnika pisząc do rolnika 😉 Tekst ma być zrozumiały dla odbiorcy i musi się dobrze czytać.
ZASADA NR 6 – DBAJ O ZAWARTOSĆ MERYTORYCZNĄ:
Nie oznacza to, że Twój tekst musi zawierać same suche fakty. Wręcz przeciwnie – nadaj mu nieco lekkości, ale pamiętaj, że Twoja treść ma być wartościowa, a zatem musi być „o czymś”. Spraw by klienci znaleźli w Twoim artykule odpowiedź na swoje wątpliwości.
ZASADA NR 7 – NIE WSZYSTKO MUSISZ ROBIĆ SAM:
Nie trać czasu na samodzielne pisanie, jeśli nie masz do tego przekonania, czasu i odpowiednich umiejętności. Wówczas zleć to profesjonaliście.
Gdzie znaleźć dobrego copywritera?
Jestem tutaj i zapraszam do współpracy 🙂
Hola, hola – powiesz. Nie za szybko?
Fakt. Już się poprawiam.
Więcej niż copywriter
Każdy siebie zachwala, a potem przeżywasz kolejny zawód. Dotyczy to nie tylko copywriterów, ale freelancerów i firm wszelkich chyba profesji. Szukając dobrego pisarza zwróć zatem uwagę na kilka kwestii:
- Doświadczenie + wykształcenie: tak, nie trzeba być polonistą by dobrze pisać, a także nie trzeba kończyć zarządzania i marketingu (lub innych studiów z tej dziedziny, np. komunikacji perswazyjnej), aby skutecznie tworzyć content. Doświadczenie w profesjonalnym pisaniu tekstów jest jednak kluczowe, ponieważ bez niego możesz spodziewać się raczej słabych tekstów osób, które na Tobie dopiero się uczą (kiedyś trzeba, ale dlaczego masz za to płacić?). Zawsze proś o portfolio, które pokaże Ci próbki warsztatu autora i prawdopodobną jakość tekstów.
- Umiejętność dobrego pisania + wiedza z zakresu marketingu: we współczesnym copywritingu te dwie dziedziny ściśle się ze sobą łączą w content marketing, dlatego ważne, aby pisarz zwyczajnie rozumiał po co pisze. Wówczas powstaną wartościowe treści.
- Opinie: …z opiniami bywa różnie w świecie, który wydaje się jedną wielką szeptanką i budowaniem wizerunku. Nie zawsze ilość komentarzy i opinii w Internecie jest miarodajna, ale z pewnością warto je przejrzeć przed podjęciem współpracy.
- Raport unikalności tekstu: warto zapytać czy w cenie tekstu możesz otrzymać raport z narzędzia antyplagiatowego. Nie wszystkie są wprawdzie równie skuteczne, ale pokazują przynajmniej szacunkowy poziom unikalności tekstu. Tu uwaga – 100% unikalności tekstu może nie zostać osiągnięte, jeśli w treści znajdują się popularne frazy czy obiegowe sformułowania. Bierz na to poprawkę. W raporcie powinny być zresztą wskazane wątpliwe fragmenty, które z należytym rozsądkiem musisz oddać ocenie.
- Terminowość: nie zawsze termin realizacji na dziś lub jutro to dobry pomysł. Terminowość copywritera sprawdzisz wprawdzie dopiero po pierwszym zleceniu, ale daj mu choć 3 dni, na napisanie tekstu. Z pisaniem jest trochę jak z bigosem – najlepiej smakuje „przegryziony” po paru dniach 😉
Copywriter z doświadczeniem
Jestem magistrem filologii polskiej (spec. komunikacja społeczna), a także skończyłam studia z zakresu zarządzania i marketingu oraz komunikacji perswazyjnej. Od kilkunastu lat zawodowo zajmuję się marketingiem i pisaniem tekstów. Klienci zostawiają mi dobre opinie i wielu z nich wraca po więcej. Oczywiście na życzenie sprawdzam unikalność tekstów (w narzędziu Rapidus).