Budżet marketingowy ma to do siebie, że w kryzysie lubi się jak na złość zbyt mocno kurczyć. W przypadku małych przedsiębiorców działania promocyjne realizowane są często własnymi siłami, dlatego dla początkujących przyda się zestawienie narzędzi marketingowych, które znacząco usprawnią ich pracę, a na dodatek są darmowe lub prawie za darmo.
Narzędzia marketingowe, które ułatwią Ci pracę marketera
Działania marketingowe w zasadzie nie istnieją bez narzędzi, które niezbędne są w pracy każdego marketera. Poniżej lista najbardziej popularnych i potrzebnych internetowych narzędzi marketingowych:
Konto Google
Nie sposób wyobrazić sobie marketing bez narzędzi Google. Wiele z nich jest absolutnie darmowe, inne wymagają płatności, ale zdecydowanie musisz zacząć od założenia konta Google (jako firma), aby czerpać korzyści z ich dobrodziejstw. Dużym atutem jest także możliwość korzystania z większości z nich także na urządzeniach mobilnych.
Google Analytics
Najlepsze i całkowicie darmowe narzędzie do analizy ruchu na stronie internetowej. Aby z niego korzystać musisz umieścić indywidualny kod Analytisca wygenerowany dla Twojej strony w odpowiednim miejscu (pomoże Ci w tym programista lub informatyk). Bez trudu zrobisz to jeśli Twoja strona oparta jest na WordPressie. Wówczas wystarczy konfiguracja jednej z dostępnych wtyczek.
Google Ads
To nic innego jak możliwość umieszczania treści reklamowych na stronach Google: w wyszukiwarce i YouTube. Reklamy są płatne, jednakże sam decydujesz o wielkości budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na promocję swojego biznesu. Do tworzenia treści reklam przyda Ci się także pomoc copywritera.
Planer słów kluczowych
Znajdziesz go w panelu administracyjnym Google Ads. Korzystanie z tego narzędzia jest bezpłatne. Planer umożliwia sprawdzenie popularności wybranych fraz kluczowych i pomaga w znalezieniu kolejnych.
Gmail
Skrzynka mailowa dla Twojej firmy. Oprócz obsługi poczty, możesz z jej pomocą prowadzić wideorozmowy (Google Meet).
Dysk
Miejsce na przechowywanie danych i dokumentów. 15 GB masz za darmo, ale możesz dokupić więcej przestrzeni na dysku.
Dokumenty Google
Darmowe arkusze kalkulacyjne, edytor tekstu i narzędzie do tworzenia prezentacji. Potrzebne w każdej firmie, mogą być dobrą alternatywą dla drogiego Office`a z Microsoftu.
Formularze Google
Genialne (i darmowe – rzecz jasna) narzędzie do tworzenia formularzy, ankiet, zapisów itd. Łatwy kreator pomoże utworzyć potrzebny formularz, a potem eksportować do pliku listę zgłoszeń.
Google Search Console
Narzędzie dla webmasterów i pozycjonerów. Pomaga poprawiać ewentualne błędy na stronie i przyspieszyć jej indeksowanie.
Google Moja Firma
Darmowa wizytówka Twojej firmy w Google, umożliwia m.in. umieszczenie firmy na Mapach Google i zbieranie opinii.
YouTube
Tego narzędzia chyba nie trzeba przedstawiać. Jeśli jednak spojrzysz na nie okiem przedsiębiorcy, dostaniesz za darmo możliwość prowadzenia kanału wideo Twojej firmy.
Kalendarz
Darmowe narzędzie, które pomoże Ci lepiej zarządzać czasem.
Google Fonts
Zbiór darmowych czcionek, których możesz używać na potrzeby firmy.
Canva
Świetne, intuicyjne narzędzie do tworzenia grafik. W bazie darmowych projektów zyskujesz naprawdę sporo nowoczesnych rozwiązań i profesjonalnych projektów.
Banki zdjęć
Pamiętaj zawsze o prawach autorskich. Nie możesz kopiować zdjęć i grafik z Internetu. Możesz je kupić na stockach, albo korzystać z bezpłatnych. Zawsze czytaj licencję, aby wiedzieć w jakim zakresie możesz z nich korzystać, pisałam na ten temat we wpisie na moim blogu tutaj.
Automatyzacja marketingu, mailingi i landing page
W tym zakresie masz ogromny wybór bezpłatnych i płatnych rozwiązań. Na uwagę zasługuje tu MailerLite i MailChimp. Obydwa narzędzia w wersji darmowej sporo oferują i na początek powinny Ci wystarczyć (zawsze możesz wybrać płatny plan). Jeśli masz budżet na ten cel, GetResponse będzie chyba najlepszym rozwiązaniem ze względu na szeroki wachlarz rozwiązań oraz dobre centrum pomocy.
Generator mapy strony
Mapę strony warto generować samemu, aby przyspieszyć indeksowanie nowych podstron. Bardzo wygodnym narzędziem jest Sitemaps.
Trello
Świetne narzędzie do zarządzania zadaniami, również pracowników. Część funkcji jest darmowa.
Darmowe narzędzia dla marketera
Darmowych lub częściowo darmowych narzędzi marketingowych jest cała masa. Tu znajdziesz tylko przykładowe propozycje. Z czasem zaczniesz odkrywać nowe rozwiązania, a także zaczniesz korzystać również z płatnych planów, które znacznie ułatwią Ci pracę i pomogą w pozyskiwaniu nowych klientów i generowaniu realnych zysków.