Promocja obiektów noclegowych nie musi być kosztowna, by przynosić dobre efekty. Właściwie dobrane działania marketingowe pomogą zwiększyć zainteresowanie, przyciągnąć gości i budować długofalowe relacje, nawet przy ograniczonym budżecie. Oto kilka praktycznych i tanich sposobów, które pomogą wyróżnić Twój hotel, pensjonat czy domek na tle konkurencji.
Tak się składa, że przez lata pracy w działach marketingu firm różnych branż zazwyczaj miałam do dyspozycji niewielkie budżety. Fakt, że na reklamę można wydać każde pieniądze, a koszty kampanii w mediach potrafią zwalić z nóg, ale istnieje cały szereg działań promocyjnych, które nie generują dużych wydatków, a niejednokrotnie wymagają tylko wkładu pracy własnej. Dzisiejszy artykuł dotyczy promocji obiektów noclegowych taniego marketingu dla hoteli, pensjonatów, ośrodków wczasowych, campingów i innych. Dlaczego akurat turystyka? A dlatego, że przez wiele lat pracowałam w dziale marketingu hotelu oraz biura podróży i wiem, jakie działania mogą pomóc Ci w zdobyciu nowych klientów.
1. Zadbaj o obecność w Internecie
Niezależnie od wielkości budżetu, podstawą skutecznej promocji jest widoczność online. Warto postawić na te darmowe lub niskokosztowe kanały:
- Google Moja Firma – to nie tylko darmowa wizytówka, ale także szansa na wyświetlanie się na mapach Google, co zwiększa szanse dotarcia do lokalnych gości. Zadbaj, aby informacje tam widoczne były zawsze aktualne. Sporo osób szuka noclegów na mapach. Dlaczego masz do nich nie dotrzeć?
- Profile na portalach turystycznych – rejestracja na platformach typu booking.com czy nocowanie.pl może generować ruch, a jednocześnie pozwala na gromadzenie opinii i budowanie pozytywnego wizerunku. To bardzo istotne źródło ruchu dla większości hoteli. Wykorzystaj je!
2. Media społecznościowe: obecność, zaangażowanie i autentyczność
Media społecznościowe to doskonały sposób na dotarcie do potencjalnych gości – i to całkowicie za darmo! Postaw na:
- Regularne posty z aktualnościami, zdjęciami wnętrz, pobliskimi atrakcjami czy recenzjami zadowolonych klientów. Kręć też rolki, ponieważ materiału filmowe od lat zyskują na popularności.
- Interakcję z użytkownikami – odpowiadaj na pytania, komentarze i wiadomości prywatne. Twórz angażujące treści, które inspirują do polubienia, udostępnienia czy skomentowania.
3. Marketing lokalny
Goście odwiedzający obiekt noclegowy często szukają atrakcji w najbliższej okolicy. Nawiąż współpracę z lokalnymi atrakcjami, restauracjami czy przewodnikami turystycznymi. Możecie wspólnie tworzyć pakiety promocyjne i wzajemnie się polecać, co dodatkowo zwiększy zasięg Twojego obiektu.
4. Promocje i specjalne oferty dla stałych klientów
Zachęć odwiedzających do powrotu, proponując rabaty dla stałych gości lub zniżki przy rezerwacji na dłuższy pobyt. Możesz też oferować promocje na specjalne okazje, takie jak Walentynki, Dzień Matki czy okresy poza sezonem, aby zwiększyć obłożenie w mniej popularnych terminach. Wykorzystaj też bardziej popularne terminy, podnosząc w nich ceny. Przydatny może być kalendarz… roku szkolnego. Poszukaj w nim długich weekendów i przerw w nauce.
5. E-mail marketing
Nieoceniony sposób na budowanie relacji z gośćmi, którzy już odwiedzili Twój obiekt. Po zakończeniu pobytu poproś o zgodę na wysyłanie newslettera z informacjami o aktualnych promocjach, wydarzeniach czy ciekawostkach z okolicy. E-mail marketing pozwala na bezpośredni kontakt z klientem, a dobrze napisany newsletter może być świetnym impulsem do powrotu. Oczywiście możesz robić mailingu wyłącznie do gości, których zgodę pozystasz.
6. Wykorzystaj siłę opinii i rekomendacji
Goście zadowoleni z pobytu chętnie podzielą się swoimi doświadczeniami – wystarczy, że im to umożliwisz:
- Poproś o opinie na Google, TripAdvisorze lub na stronie Booking.com.
- Rekomendacje na mediach społecznościowych – zachęcaj gości do oznaczania profilu Twojego obiektu na Instagramie lub Facebooku i wykorzystuj pozytywne recenzje jako treści do własnych postów.
7. Influencerzy i blogerzy
Współpraca z mikroinfluencerami może przynieść bardzo korzystne efekty. Bardzo często taki deal nie wiąże się z dodatkowymi kosztami i opiera się na rozliczeniu barterowym (usługa za usługę). Skup się na osobach, które mają autentyczny kontakt z odbiorcami i promują miejsca zgodne z Twoją ofertą – np. rodzinnym wypoczynkiem, atrakcjami przyrodniczymi czy aktywnym spędzaniem czasu. Jednym z takich miejsc jest blog o rodzinnych podróżach: podrozepodlupa.pl. Tu możesz zobaczyć na jakich płaszczyznach możesz nawiązać współpracę.
Tania reklama pensjonatu, hotelu, ośrodka wypoczynkowego….
Promocja obiektu noclegowego nie musi być kosztowna – najważniejsze to dobrze poznać potrzeby swojego klienta, a potem konsekwentnie i regularnie budować obecność online. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu mediów społecznościowych, platform rezerwacyjnych i relacji z lokalnymi partnerami, możesz zwiększyć rozpoznawalność i przyciągnąć nowych gości, bez konieczności inwestowania dużych kwot w reklamę. Powodzenia!