Jak wszystko robić, aby zarobić? Pytanie o to, jak prowadzić swój biznes, aby przynosił zyski wraca jak bumerang – szczególnie na początku prowadzenia działalności gospodarczej. Chyba nikt jednak nie doszukał się jeszcze złotej odpowiedzi na to pytanie.

Trzeba włożyć, żeby wyjąć

Hasło stare jak świat, a jednak większość „świeżych” przedsiębiorców myśli, że udowodni, że jest inaczej. Aby rozhulać marketing firmy potrzebujesz środków finansowych. Jeśli nawet korzystasz z samych darmowych narzędzi marketingowych (których jest naprawdę sporo na rynku) i robisz wszystko własnymi siłami, nie zlecając pracy innym, to i tak będzie Ci bardzo, bardzo trudno wypromować swój biznes bez jakichkolwiek płatnych rozwiązań, takich jak reklama na Facebooku czy Google Ads.

Telemarketing

Dobrze idzie Ci ocieplanie kontaktów i dzwonienie? Rób to. Możesz w ten sposób pozyskiwać klientów o ile jesteś w posiadaniu legalnej bazy numerów telefonów osób, które wyraziły zgodę na kontakt w celach marketingowych. Zgodnie z prawem, takiej zgody potrzebujesz nawet dzwoniąc do firm. Śmierdzi absurdem? Wiem, ale taka jest rzeczywistość. Z drugiej strony – czy lubisz odbierać każdego dnia dziesiątki telefonów z ofertami, których nie potrzebujesz? No właśnie. Każdy kij ma dwa końce.

Mailingi

Mailingi są świetnym narzędziem do podtrzymywania kontaktu z klientami, przypominania im o swojej firmie i zaistnieniu w ich świadomości na stałe. Super! Podobnie jak w przypadku telefonów (a może nawet bardziej rygorystycznie), musisz zwrócić jednak uwagę na legalne budowanie bazy maili, które chcesz wykorzystywać do mailingów. Najlepiej do tego wykorzystywać różne formularze zapisu na newsletter lub formularze na landing page`ach (np. w celu pobrania darmowego materiału na dany temat).

Bezpłatne narzędzie marketingowe

Bezpłatnych narzędzi marketingowych jest cała masa. Wystarczy trochę poszukać i znajdziesz w sieci prawdziwe bogactwo programów, aplikacji na smartfona i wykładów online. Wiele z nich posiada sporo możliwości i pozwoli Ci prowadzić profesjonalne działania marketingowe bez konieczności ponoszenia przy tym kosztów. Oczywiście musisz wówczas poświecić trochę swojego czasu, aby je znaleźć, nauczyć się nimi posługiwać i efektywnie z nich korzystać, ale z całą pewnością warto to zrobić.

Darmowe narzędzie Google dla firm

Z pomocą każdemu marketerowi przychodzą choćby narzędzia, które za darmo oferuje Google. Warto tu wymienić choćby podstawowe: Analytics, Google Search Console, Google Moja Firma czy niektóre funkcjonalności Google Ads (np. narzędzie do planowania słów kluczowych). Lista jest imponująco długa i z pewnością poświęcę jej osobny wpis na blogu.

Dla chcącego nic trudnego

Skoro tyle można zrobić za darmo, dlaczego zatem konieczny jest jakiś wkład finansowy w reklamę? Otóż możesz to wszystko robić bez kosztów, ale czas dotarcia do potencjalnych klientów będzie dłuższy. To nie znaczy, że każda płatna kampania przyniesie Ci od razu kolejkę klientów na Twoje usługi, ale dobrze skonfigurowana kampania reklamowa z całą pewnością szybciej przyniesie Ci oczekiwane efekty.

Plan marketingowy

Zacznij od planowania działań marketingowych, napisz media plan, przygotuj swój budżet marketingowy, aby nie działać po omacku. Nie zapomnij o analizie działań, które już zrealizowałaś/eś. Taka analiza pozwoli Ci wybrać na przyszłość tylko skuteczne działania.

Jeśli nie masz czasu, albo zwyczajnie nie czujesz drygu do marketingu, niejako skazana/y jesteś na pomoc agencji reklamowych i marketingowych. Niestety dla Ciebie, zawsze będzie się to wiązało z mniejszymi lub większymi kosztami. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz takiej pomocy napisz do mnie. Wycenia usług nic nie kosztuje.