Niby jest to oczywiste, tylko nie każdy to robi. Trzeba mieć jednak świadomość, że z danymi jest czasem tak, jak z pracą sapera. Jeden niewłaściwy ruch… i po danych.

Archiwizuj dane

Archiwizacja danych ważna jest na wielu płaszczyznach. Kopie zapasowe trzeba robić zarówno w życiu prywatnym, a jak i zawodowym. W dobie aparatów cyfrowych mało kto wykonuje odbitki zdjęć. Robicie backup swoich? To samo dotyczy danych firmowych i wszelkich dokumentów wersji elektronicznej.

Jak robić kopie?

Wiele zależy od tego ile ważą Twoje dane. Możesz je trzymać w chmurach i na zewnętrznych serwerach. Najprostszym przykładem będzie tu dysk Google czy popularny Dropbox. Możesz też wykupić hosting i archiwizować tam swoje dane. Dla tych, którzy swoje pliki lubią mieć przy sobie najlepszym rozwiązaniem będzie zewnętrzny dysk. Mniej bezpiecznym pomysłem będzie nagrywanie danych na płyty CD lub pendrivy.

Jak się to ma do pracy marketera?

Ano w branży marketingowej magazynujemy całą masę plików: umów, zamówień, ofert, specyfikacji, projektów graficznych, tekstów… Długo by wymieniać. Czuwamy także nad porządkiem na stronie www, piszemy blogi. No i właśnie! Nie zapominajmy o backupie strony www, szczególnie jeśli często ją aktualizujecie. Uwierzcie mi, że zaoszczędzicie sobie mnóstwo czasu 😉