Czy w świadomości przeciętnego konsumenta istnieje różnica miedzy agencją reklamową a agencją marketingową? Mam wrażenie, że z przyzwyczajenia wrzucamy wszystko do jednego worka z napisem agencja reklamowa. Czy słusznie?

Agencja reklamowa, czyli co?

Dlaczego potocznie mianem agencji reklamowej nazywamy zarówno te, zajmujące się reklamą, jak również firmy specjalizujące się w usługach marketingowych czy stricte z zakresu Public Relations? Mam wrażenie, że statystyczny przedsiębiorca nie widzi różnicy między agencją reklamy, marketingu, a PR-ową.

Wydaje mi się, że przyczyn należy szukać w przeszłości. Otóż dawniej, gdy powstawały w Polsce pierwsze agencje reklamowe, nikt nie rozróżniał ich niejako przez wzgląd na specjalizację. Nawet drukarnie i firmy poligraficzne stały się nagle agencjami reklamowymi. Najwyraźniej taka nazwa dobrze sprzedawała wszystkie usługi związane z promocją, na jakiejkolwiek płaszczyźnie.

Definicja agencji reklamowej

Agencja reklamowa – firma specjalizująca się w projektowaniu i realizacji kompleksowych kampanii reklamowych oraz pojedynczych reklam dla produktów, usług lub marek z wykorzystaniem dowolnych nośników (np. drukowanychradiowychtelewizyjnychprasowychinternetowych itd.). Agencje reklamowe pod względem świadczonych usług dzielą się na podmioty oferujące działania w obszarach BTL oraz ATL. Firmy łączące obie płaszczyzny kompetencyjne nazywane są agencjami 360°. Początki działalności agencji reklamowych sięgają połowy XIX wieku. Wówczas w Filadelfii Volney B. Palmer założył pierwszą w historii agencję reklamową, która zajmowała się zbieraniem ogłoszeń i zlecaniem ich emisji w prasie drukowanej[1].

Żródło: Wikipedia

Terminologia i zakres działań

Na darmo szukać książkowych definicji agencji marketingowej, PR-owej, ale też wielu innych z którymi coraz częściej się spotykamy. Coraz cześciej spotykamy się z agencjami social mediowymi, content marketingowymi, SEO, eventowymi, kreatywnymi, brandingowymi… Lista jest coraz dłuższa 😉 A na co to wskazuje? Oczywiście na specjalizację i zakres usług jakiego możemy spodziewać się po danej agencji. Teraz agencje coraz częściej wybierają sobie wąską dziedzinę z zakresu marketingu i to w niej szkolą swój warsztat i budują autorytet.

Agencja marketingowa

Agencja marketingowa mieści w sobie w zasadzie pełen zakres usług związanych z marketingiem, a zatem również z reklamą, social mediami, copywritingiem i content marketingiem, brandingiem, Public Relations, grafiką i wieloma innymi aspektami. Agencja reklamowa specjalizuje się w przygotowaniu kampanii reklamowych i ich kompleksowej obsłudze, a zatem (przynajmniej teoretycznie) zajmuje się mniejszym zakresem działań niż agencja marketingowa. W potocznym jednak znaczeniu bywa rozumiana dokładnie odwrotnie 😉

Marketing na pierwszym miejscu

Wszystko wynika z pojemnego zakresu marketingu. Wystarczy zajrzeć do klasyka marketingu, aby przypomnieć sobie model 4P: price (cena), product (produkt), place (dystrybucja) i promotion (promocja). Reklama jest tylko jedną z części składowych marketingu, podobnie jak PR. W „Marketingu 4.0” Kotler wskazuje już nowy model marketing miksu w związku ze zmieniającym się rynkiem. Teraz mówimy tu o 4C:

  • co-creation (współtworzenie)
  • currency (waluta)
  • communal activation (aktywizacja społeczności)
  • conversation (rozmowa)

W świetle 4C, zaangażowanie klienta, dialog i dopasowanie produktu/usługi do potrzeb klienta jest kluczowe. Stąd moc social mediów, bez których ciężko prowadzić działania marketingowe w większości branż. Marketing ewoluował i nie jest już stwarzaniem potrzeb klienta. Odnoszę wrażenie, że bieguny w komunikacji klient – producent całkowicie się odwróciły i to klient teraz dyktuje warunki.

Pokochaj marketing, albo zdejmij sobie marketing z głowy

Agencja marketingowa Marketing z głowy zajmuje się marketingiem w szerokim rozumieniu. Na marketing każdego klienta patrze całościowo, biorąc pod uwagę zarówno możliwości reklamowe, potencjał social mediów, moc content marketingu i… nudną analizę danych 😉 Patrząc tylko na jedną dziedzinę, pomijamy szereg możliwości, jakie daje nam marketing 😉

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszam do kontaktu.