Prowadzisz niewielki biznes i dysponujesz małym budżetem? Szukasz możliwie tanich, albo wręcz darmowych narzędzi i usług marketingowych, aby promować swoją firmę? Jeśli masz w sobie dużo zapału, wiele możesz zrobić samodzielnie. Copywriting dla małych firm także możesz realizować we własnym zakresie o ile masz tzw. lekkie pióro i przynajmniej podstawy wiedzy z zakresu content marketingu i SEO.
Content marketing, czyli dlaczego tak ważne są wartościowe treści
Copywriting jest istotną częścią działań content marketingowych. Roboty Google od lat nie wyszukują bezmyślnie słów kluczowych i już zdecydowanie nie wystarczy wpisywanie chmur haseł, które nie zawsze bezpośrednio wiążą się z tematem strony. Wręcz przeciwnie. Algorytmy wyszukują wartościowe treści, a zatem teksty, które nie tylko odpowiednio naszpikowane są frazami poprawiającymi pozycjonowanie, ale przede wszystkim muszą nieść jakąś użyteczną informację. Jednym słowem: pisanie pod SEO ma odpowiadać zarówno na oczekiwania wyszukiwarki, ale także na potrzeby, jakie ma klient.
Stare podręczniki marketingu mówią o stwarzaniu nowych potrzeb klientów. Dziś jest zupełnie inaczej. Obecnie to klient wyznacza trendy i określa swoje oczekiwania, zaś marketing ma za zadanie na nie jak najlepiej odpowiadać. Dokładnie tak dzieje się w content marketingu. Klient ma pytania odnośnie Twoich produktów i usług, chce wiedzieć jakie korzyści osiągnie wybierając ofertę Twojej firmy i ważne są dla niego konkretne informacje. Pamiętaj także o tym, że jeśli nie znajdzie tego na Twojej stronie, odejdzie do konkurencji, która dba o treści na swojej www. Między innymi dlatego tak ważny jest copywriting pisany z głową.
Teksty na stronę internetową
Pierwszy krok do budowania wartościowych treści to znalezienie dobrego copywritera. Copywriting dla małych firm nie różni się zbytnio od tego, dla większych graczy na rynku. Jedynym ograniczeniem będzie Twój budżet. Jak w niemal każdej dziedzinie, cenniki usług copywritingu będą mocno zróżnicowane. Możesz znaleźć copywriterów za grosze, ale wówczas musisz liczyć się z tym, że ich pisanie nie zawsze będzie perfekcyjne. Tani copywriter zazwyczaj nie może pochwalić się większym portfolio, wieloletnim doświadczeniem czy wykształceniem kierunkowym (polonistycznym i marketingowym). Przeglądając oferty przeczytaj inne teksty copywritera oraz opinie klientów wcześniejszych zleceń. To pozwoli Ci wstępnie ocenić jakość tekstów i porównać ofertę konkurencji nie tylko pod kątem ceny.
Profesjonalny copywriting
Dobry copywriter nie tylko świetnie pisze, jego teksty są poprawne, merytorycznie, językowo i stylistycznie (oczywiście ortograficznie i interpunkcyjnie także ;-)), zawierają wartościowe informacje, odpowiednie pod SEO słowa kluczowe, ale przede wszystkim są UNIKALNE. Dobre teksty są niepowtarzalne. Właśnie to ma ogromny wpływ na pozycjonowanie. Jeśli zamawiasz teksty, albo zamierzasz je pisać samodzielnie, wówczas pamiętaj, że dobór słów nie być przypadkowy. Z pomocą przychodzi szereg narzędzi, które ułatwiają pracę copywritera i pomagają odpowiednio dopracować teksty. Marketing treści to w końcu marketing najwyżej jakości, a copywriting to nie pisanie o niczym (czyli jak mawia klasyk – lanie wody). Copywriter musi rozumieć jakie zadanie mają docelowo spełnić redagowane przez niego artykuły.
Narzędzia dla copywriterów
Copywriting dla małych firm to często działania prowadzone samodzielnie. Jeśli Twój budżet nie udźwignie póki co kosztu pracy copywritera możesz zrobić pierwszy krok i napisać teksty osobiście. Z pewnością świetnie znasz swoją ofertę i bez trudu wymienisz w tekście korzyści Twoich produktów, to nie możesz zapomnieć o SEO i tym, że Twoje artykuły i opisy mają być nie tylko reklamowe i wartościowe merytorycznie, ale także pozycjonować stronę. Z pomocą przyjdzie Ci na początek kilka narzędzi dla copywriterów. Z wielu z nich możesz korzystać bez opłat, niektóre wymagają wkładu finansowego. Zatem od czego zacząć pisane tekstów?
Unikalne teksty to dobre teksty
Pamiętaj o tym, że teksty na Twoją stronę internetową muszą być niepowtarzalne. Jeśli będą skopiowane z innych stron, nie tylko Twoja nie będzie się pozycjonować, ale wręcz spadnie w wynikach wyszukiwania. Pierwszy krok, jaki musisz wykonać, to zatem znalezienie odpowiedniego programu antyplagiatowego. Niestety narzędzia tego typu nie zawsze skutecznie znajdują plagiat. Bardzo przyzwoicie działa Rapidus, który pokazuje źródła podejrzanych fragmentów i poziom unikalności. Nie jest wprawdzie bezpłatny, ale jego cena jest dość przystępna.
Copywriting i profesjonalne artykuły
Zwab klientów z pomocą słów kluczowych. O ile pewne frazy wytypujesz niejako z głowy, to do przygotowania odpowiedniej listy słów, copywriter powinien używać przynajmniej podstawowych narzędzi SEO. Z pomocą przychodzi choćby darmowy planer słów kluczowych, którego znajdziesz wśród opcji Google Ads, ale to nie wszystko. Jeśli oczekujesz tekstów, które faktycznie będą wspierać pozycjonowanie, musisz także zadbać o odpowiednio zbudowane nagłówki w Twoim tekście.
Po co dzielić tekst na nagłówki?
Już nie tylko teksty reklamowe dzielone się na nagłówki. Jeśli przyjrzysz się artykułom w Internecie, szybko zauważysz, że większość z nich posiada co najmniej kilka śródtytułów. Pomagają one nie tylko w szybkim zorientowaniu się o czym traktuje dany fragment tekstu, ale przede wszystkim istotnie wspierają pozycjonowanie www (m.in. małych firm, takich jak Twoja). Ważne zatem, aby nagłówki zawierały także odpowiednie frazy kluczowe.
Zadaniem copywritera jest także pisanie atrakcyjnych tytułów i nagłówków. Aby były nie tylko fajne, ale przede wszystkim skuteczne, możesz sięgnąć po jedno z narzędzi takich jak Answer the public lub Ubersuggest. Obydwa są dostępne w okrojonym zakresie bezpłatnie i bardzo ułatwiają pracę copywritera, podpowiadając popularne wyniki wyszukiwania na zadany temat. Z ich pomocą znajdziesz również interesujące pomysły na kolejne artykuły na blogu.
Copywriting to inwestycja
Copywriting jeszcze 10 lat temu, wykorzystywany był głównie przy tworzeniu tekstów reklamowych i zdecydowanie nie znajdował swojego stałego miejsca w marketingu każdej firmy. Dziś trudno wyobrazić sobie prowadzenie strony internetowej nie bacząc na dobre teksty i praca copywritera staje się coraz bardziej doceniana przez przedsiębiorców. Właśnie dlatego nie należy na niej nadmiernie oszczędzać.
Jeśli pisanie nie jest Twoją mocną stroną, pomyśl o współpracy z profesjonalnym copywriterem jak o inwestycji. Płacąc z dobre teksty, z czasem będziesz wydawać mniej w agencji SEO. Jeśli klienci bez trudu będą znajdować Twoją ofertę w Internecie, okaże się, że obsługująca Cię agencja reklamowa także będzie miała mniej pracy, a Ty budżet przeznaczony na reklamy będziesz mógł wydać na inne cele.
Jeśli potrzebujesz wartościowych treści – zapraszam do współpracy.