Wsadź sobie do kieszeni rady typu: „pisz tak, jak mówisz”. To nie jest dobry pomysł. Język mówiony znacząco różni się od języka pisanego. Pisz zrozumiale, używaj języka korzyści, uruchom zmysły odbiorcy i pokaż zalety swojego produktu lub usługi.

Co to jest tekst reklamowy?

Zanim siądziesz do klawiatury, musisz dobrze zrozumieć, czym jest tekst marketingowy i tekst reklamowy oraz jakich efektów od niego oczekujesz. Najprościej rzecz ujmując, tekst marketingowy jest takim rodzajem tekstu, którego głównym celem jest osiągnięcie wyznaczonych celów marketingowych. Brzmi jak masło maślane, co? 😉 Innymi słowy, tekst marketingowy ma za zadanie zazwyczaj:

  • sprzedać produkt lub usługę,
  • budować wizerunek firmy lub osoby,
  • pracować na dobre opinie o firmie, produkcie, usłudze,
  • promować firmę, produkt, usługę, osobę,
  • informować o firmie, produkcie, usługach, promocjach, wydarzeniach (również, jako część działań z zakresu Public Relations).

Tekst reklamowy będzie zatem szczególnym rodzajem tekstu, którego celem jest reklama firmy, produktu lub usługi. Oczywiście celem reklamy jest kolejno sprzedaż, zatem wszystko sprowadza się do jednego. Teksty marketingowe mają za zadanie rozwijać firmę i zwiększać zyski.

Jak napisać dobry tekst marketingowy?

Dobry tekst marketingowy posiada kilka cech, o których należy pamiętać podczas pisania:

  • Pisząc jakikolwiek tekst — pamiętaj o poprawności językowej. Możesz korzystać z narzędzi do sprawdzania treści pod kątem ortografii, interpunkcji i stylistyki.
  • Nie pisz tak, jak mówisz, ale dostosuj język tekstu do odbiorcy.
  • Określ grupę docelową (podstawa podstaw marketingu) i jej potrzeby. Swój komunikat kieruj dokładnie do swojej grupy docelowej. Nie pisz do ogółu.
  • Tekst marketingowy to nie marketingowy bełkot, a nie marketingowa ściema. Nie zapominaj o tym. Nie obiecuj gruszek na wierzbie. Nie używaj zwrotów typu „najlepszy”, jeśli nie możesz tego udowodnić (np. z pomocą jakieś nagrody, certyfikatu itp.).
  • Pisz jasno, prosto i na temat. Używaj rzeczowych argumentów.
  • Pisz językiem korzyści. Pokaż, co klient zyska.
  • „Podaruj sobie odrobinę luksusu” – znasz ten slogan? Pokaż wyjątkowość swojego produktu i udowodnij, że warto za niego zapłacić.
  • Odwołaj się do zmysłów, pragnień i emocji. Jeśli piszesz o jedzeniu, zrób to tak, aby czytelnikowi pociekła ślinka 🙂 Oczywiście nie przesadzaj z ozdobnikami.
  • Nie pisz za dużo. Nasze społeczeństwo niestety głupieje. Większość czyta nagłówki i to im wystarczy (OK — ten punkt to temat na kolejny artykuł…). Skup się na tym, co najważniejsze. W jednym tekście nie zmieścisz wszystkiego. Jeśli masz dużo do powiedzenia, podziel to tematycznie na części.
  • Właśnie! Dziel tekst na nagłówki, używaj punktowań, zaznaczaj ważniejsze fragmenty i słowa kluczowe. To pomoże wzrokowcom.
  • Nie tylko człowiek będzie czytał Twój tekst. Pamiętaj o zasadach SEO, które pomogą Ci wypozycjonować tekst w wyszukiwarce.

Jak pisać chwytliwe teksty?

Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale prosta. Chwytliwy tekst powinien być nie tylko poprawny i na temat, ale mieć w sobie błyskotliwość i odrobinę poczucia humoru (o ile tematyka na to pozwala). Baw się słowem, szukaj pomysłów na lotne slogany w nagłówkach, bo to one podniosą Twój tekst w wynikach Google. Odpowiadaj na niezadane pytania Twoich klientów i rozkochaj ich w sobie 😉 Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić? Możesz też zlecić to profesjonalnej copywriterce 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.